Perusraportit ja uuden raportin luominen
Järjestelmässä on kahden tyyppisiä raportteja: perusraportit ja käyttäjän itse luomat raportit.
Perusraportit
Perusraportteja ovat:
- Kustannusarvio nimikkeittäin
- Kustannusarvio rakenteen mukaan
- Hanketehtäväraportti
Näiden perusraporttien lisäksi voi luoda määräluettelon, jonka muotoilu on joko Kustannusarvio nimikkeittäin tai Kustannusarvio rakenteen mukaan -tyyppinen.
Perusraportteja ei tarvitse erikseen luoda. Ne ovat olemassa jokaisella hankkeella ja päivittyvät automaattisesti laskelmien tarkentuessa.
Perusraportit sisältävät kaikki ne laskelmatasot ja laskelmat joita ei erikseen ole merkitty ohitettavaksi Jätä pois laskennasta ominaisuudella.
Laskelmiile tehdyt panos-, yksikkö-, tai kokonaishinnan muutokset näytetään raportoinnissa kursiivilla.
Esimerkin raportilla korostetaan kursiivilla käyttäjän laskelmalle tekemä yksikköhinnan
muokkaus.
Uuden raportin luominen
Uuden raportin luominen aloitetaan Raportointi näkymän toimintovalikosta
- Valitse raportille mukaan tulevat laskelmat laskelmakohtaisen valintaruudun avulla
- Voit myös valita laskelmille annettujen tunnisteiden perusteella mukaan otettavat laskelmat
- Hanketehtävät osuuden voi ottaa luotavalta raportilta pois. Oletuksena se on valittuna.
- Mikäli et halua raporilla näkyvän hintoja, merkitse Luo määräluettelo valituksi
- Raportin nimi on pakollinen tieto
- Raportti muuttuu, mikäli sillä mukana olevat laskelmat muuttuvat
- Hankkeella tulee olla vähintään yksi laskelma, jotta raportin voi luoda
Esimerkki
Esimerkin raportin luonnissa on käytetty tunnisteita helpottamaan oikeiden
laskelmien valintaa.