Hankeosatyypit: Ratalinja,sähköistetty, ratalinja, sähköistämätön
Avaa kuva isompana
Kuva 1. Sähköistämätön ratalinja.
Avaa kuva isompana
Kuva 2. Sähköistetty ratalinja.
Hankeosa sisältää: | Hankeosalle lisättävissä: | Hankeosat, jotka tulee laskea erikseen: |
|
|
|
Sivun sisältö:
Perustiedot
Käyttäjä syöttää lähtötiedot, joiden perusteella lasketaan hankeosan kustannukset. Osa lähtötiedoista toimii suoraan laskentafunktioiden muuttujina, osaa hyödynnetään oletusarvojen ja muiden muuttujien arvojen valintaan.
Radan pituus
Radan pituus on välttämätön tieto hankeosan laskentaan. Radan pituus määrittää ositeltavan radan pituuden ja on yhteydessä radan paaluväleihin. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa radan pituutta.
Paaluvälin alku
Paaluvälin alun oletusarvona käytetään arvoa 0, arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa radan pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Paaluvälin loppu
Paaluvälin lopun oletusarvona käytetään radan pituutta vastaavaa arvoa, arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa kuitenkin aina radan pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Rata-km alku
Rata-km alku on informatiivinen tieto, jota ei käytetä kustannusten laskentaan.
Rata-km loppu
Rata-km loppu on informatiivinen tieto, jota ei käytetä kustannusten laskentaan.
Ratatyyppi
Ratatyypin valinta vaikuttaa akselipainon ja nopeuksien valintaan. Sekaliikenteen radalla valitaan tavaraliikenteen akselipaino ja suurin sallittu nopeus sekä tavara- että henkilöliikenteelle. Henkilöliikenteen radalla valitaan vain henkilöliikenteen suurin sallittu nopeus. Tavaraliikenteen radalla valitaan vain tavaraliikenteen akselipaino ja suurin sallittu nopeus. Nämä vaikuttavat rakennekerrosten leveyden valintaan.
Akselipaino (tavaraliikenne)
Akselipaino on valittavissa vain tavara- tai sekaliikenteellä. Akselipaino vaikuttaa tavaraliikenteen suurimman sallitun nopeuden vaihtoehtoihin. Lisäksi se vaikuttaa yhdessä valitun nopeuden kanssa alusrakenneluokkaan, joka määrittää laskennassa käytettävää pengerleveyttä.
Suurin sallittu nopeus (tavaraliikenne)
Tavaraliikenteen suurin sallittu nopeus on valittavissa vain tavara- tai sekaliikenteellä. Nopeus vaikuttaa yhdessä tavaraliikenteen akselipainon kanssa alusrakenneluokkaan, joka määrittää laskennassa käytettävää pengerleveyttä.
Suurin sallittu nopeus (henkilöliikenne)
Henkilöliikenteen suurin sallittu nopeus on valittavissa vain henkilö- tai sekaliikenteellä. Henkilöliikenteen nopeus vaikuttaa alusrakenneluokkaan, joka määrittää laskennassa käytettävää pengerleveyttä.
Raiteiden lukumäärä
Raiteiden lukumäärä vaikuttaa ratalinjan rakennekerrosten leveyteen. Raiteiden lukumäärän oletusarvona on 1, mutta käyttäjä voi valita myös 2 raidetta.
Rataluokka
Käyttäjä voi valita rataluokan C2 tai D. Rataluokan oletusarvona on D. Rataluokka vaikuttaa kiskojen valintaan. Rataluokalla D valikoituu kiskot 60E1 ja rataluokalla C2 valikoituu kiskot 54E1.
Ositeltavat ominaisuudet
Hankeosa voidaan ositella muuttuvien ominaisuuksien mukaan paaluvälikohtaisesti. Ohje osittelusta.
Korkeusviiva
Hankeosalla voidaan ositella korkeusviiva paaluvälien mukaan. Korkeusviiva koostetaan seuraavista lähtötiedoista:
Korkeusviiva
Korkeusviiva viittaa ratalinjan päällystekerroksen etäisyyteen maanpinnasta. Negatiivinen arvo viittaa olemassa olevan maanpinnan alapuolelle tulevaan päällysteeseen ja positiivinen arvo maanpinnan yläpuolelle. Korkeusviiva ja rakennekerrosten paksuus (+ pintamaan poiston paksuus) vaikuttavat siihen, tuleeko hankeosalle pengertäyttöä vai maaleikkausta. Hankeosalla voi olla useita korkeusviivoja, joita voi ositella paaluväleittäin. Korkeusviivan oletusarvo on 1,00 metriä.
Rakennekerrosten paksuus
Rakennekerrosten paksuus
Käyttäjä voi valita ratalinjan rakennekerrosten paksuuden. Oletusarvona käytetään arvoa 2,2 m. Rakennepaksuuksien vaihtoehdot tulevat RATO-ohjeen perusteella. Hankeosalla voi olla useita rakennepaksuuksia, joita voi ositella paaluväleittäin.
Kallioleikkaus
Kallionpinta suhteessa maanpintaan
Kallioleikkaus on lisättävissä oleva ominaisuus ratalinjan hankeosalle. Kalliopintaa suhteessa maanpintaan kysytään käyttäjältä lähtötietona, kun kallioleikkaukselle on luotu uusi osittelu. Kenttään syötetyn arvon tulee olla 0 tai negatiivinen. Kenttään syötetään metreinä kuinka paljon kallion pinta on maanpinnan alapuolella. Arvo 0 tarkoittaa tilannetta, jossa kallionpinta on maanpinnan tasalla.
Kalliotyyppipoikkileikkaus
Kallioleikkauksessa käyttäjä voi valita tyyppipoikkileikkaukseen huoltotien, joka leventää kallioleikkausta. Malli ei laske huoltotietä mukaan, vaan leventää kallioleikkasta, niin että leikkaus sisältää myös huoltotien leveyden. Huoltotie pitää laskea erillisenä hankeosana. Oletusarvona on "Ei huoltoteitä".