Hankeosatyypit: Jalankulun ja pyöräliikenteen väylä
Kuva 1. Jalankulun ja pyöräliikenteen väylän rakenteet.
Hankeosa sisältää: |
|
Sivun sisältö:
- Perustiedot
- Ositeltavat ominaisuudet
- Poikkileikkaukset
- Alusrakenneluokka
- Korkeusasema
- Hulevesijärjestelmä
Perustiedot
Käyttäjä syöttää lähtötiedot, joiden perusteella lasketaan hankeosan kustannukset. Osa lähtötiedoista toimii suoraan laskentafunktioiden muuttujina, osaa hyödynnetään oletusarvojen ja muiden muuttujien arvojen valintaan.
Paaluvälin alku
Paaluvälin alun oletusarvona käytetään arvoa 0, arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa väylän pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Paaluvälin loppu
Paaluvälin lopun oletusarvona käytetään väylän pituutta vastaavaa arvoa, arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa kuitenkin aina väylän pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Väylän pituus
Väylän pituus on välttämätön tieto hankeosan laskentaan. Väylän pituus määrittää ositeltavan väylän pituuden ja on yhteydessä väylän paaluväleihin. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa väylän pituutta.
Ositeltavat ominaisuudet
Hankeosa voidaan ositella muuttuvien ominaisuuksien mukaan paaluvälikohtaisesti. Ohje osittelusta.
Poikkileikkaukset
Liikennetilan tarve
Liikennetilan tarpeella käyttäjä valitsee suunnittelemansa jalankulun ja pyöräliikenteen väylän leveyden käyttäen jalankulkuun ja pyöräliikenteen vaadittavia mitoittavia tekijöitä. Valitun tilan vaikuttaa jalankulun ja pyöräliikenteen väylien oletusleveyksiin.
Jalankulkuväylä, leveys
Jalankulkuväylän leveyden oletuksena käytetään arvoa 2,5 m kun liikennetilan tarpeen oletus on 2jk+1pp. Käyttäjällä on mahdollisuus muokata leveyttä.
Jalankulkuväylä, päällyste
Jalakulkuväylän päällysteen oletuksena on asfaltti jota käyttäjällä on mahdollisuus muuttaa.
Pyöräväylä, leveys
Pyöräväylän leveyden oletuksena käytetään arvoa 1,75 m kun käytetään liikennetilan tarpeen oletusta 2jk+1pp. Käyttäjällä on mahdollisuus muokata leveyttä.
Pyöräväylä, päällyste
Pyöräväylän päällysteen oletuksena on asfaltti jota käyttäjällä on mahdollisuus muuttaa.
Reuna-alueen tyyppi
Jalankulun ja pyöräliikenteen väylälle on mahdollista lisätä kivetty, nurmettu tai luiskattu reuna-alue. Oletuksena käytetään luiskattua reuna-aluetta. Muut vaihtoehdot eivät laske luiskia väylälle.
Reuna-alueen leveys
Kun reuna-alueen tyypiksi on valittu jokin muu kuin luiskattu reuna-alue, tällöin käyttäjällä on mahdollisuus muuttaa reuna-alueen leveyttä. Oletuksena on 0,8 m.
Reunatuen materiaali
Kun reuna-alueen tyypiksi on valittu jokin muu kuin luiskattu reuna-alue, tällöin käyttäjän on mahdollista valita reunatuen materiaali. Oletuksena käytetään upotettavaa betonista reunatukea.
Reuna-alueen puiden lukumäärä
Kun reuna-alueen tyypiksi on valittu jokin muu kuin luiskattu reuna-alue, tällöin käyttäjän on mahdollista syöttää reuna-alueen puiden lukumäärä. Oletuksena käytetään 0 kpl.
Jalankulun ja pyöräkaistojen erottelu
Jalankululle ja pyöräväylälle tarkoitetut "kaistat" on mahdollista erotella toisistaan maalimerkinnällä, kiviraidalla tai erillisellä erottelukaistalla. Oletuksena on, että jalankulkua ja pyöräliikennettä ei erotella toisistaan.
Kiviraidan materiaali
Kun jalankulun ja pyöräväylän erotteluksi on valittu kiviraita, käyttäjältä kysytään kiviraidan materiaali. Oletuksena kiviraidan materiaalina käytetään luonnonkiveystä, vaihtoehtoisesti voidaan myös valita betonikiveys.
Erottelukaistan leveys
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan leveys. Oletuksena leveydeksi käytetään 0,5 m.
Erottelukaistan materiaali
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan materiaalia. Oletuksena erottelukaistan materiaalina käytetään asfalttia jota käyttäjällä on mahdollisuus vaihtaa.
Erottelukaistan vasemman reunatuen materiaali
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan reunatuen materiaalia. Oletuksena erottelukaistan reunatuen materiaalina käytetään upotettavaa betonista reunatukea jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa.
Erottelukaistan oikean reunatuen materiaali
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan reunatuen materiaalia. Oletuksena erottelukaistan reunatuen materiaalina käytetään upotettavaa betonista reunatukea jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa.
Erottelukaistan puiden lukumäärä
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan puiden lukumäärää. Oletuksena puiden lukumäärälle käytetään 0 kpl jotä käyttäjällä on mahdollista vaihtaa antamalla haluamansa lukuarvon.
Alusrakenneluokka
Alusrakenneluokka vaikuttaa jakavan kerroksen paksuuden ja suodatinkankaan valintaan. Alusrakenneluokka on hankeosalla ositeltava ominaisuus. Alusrakenneluokalla A käytetään kallioleikkauksen laskentaa.
A - Kallio
B - Kallio, Sora (routimaton)
C - Sora (routimaton)
D - Soramoreeni, Hiekkamoreeni (routimaton)
E - Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva)
F - Savi, Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva)
G - Savi (pehmeä), Lieju
H - Hiekkamoreeni, Hiekka, Siltti, Silttimoreeni (routiva)
J - Siltti, silttimoreeni
Kallionpinta suhteessa maanpintaan
Kallion asema kysytään käyttäjältä lähtötietona, kun alusrakenneluokka on A. Kenttään syötetyn arvon tulee olla 0 tai negatiivinen. Kenttään syötetään metreinä kuinka paljon kallion pinta on maanpinnan alapuolella. Arvo 0 tarkoittaa tilannetta jossa kallionpinta on maanpinnan tasalla. Jos väylän tasaus on maanpinnan yläpuolella, hankeosa ei laske ollenkaan kallioleikkausta. Näissä tapauksissa leikkaus lasketaan maaleikkauksena (alusrakenneluokka F). Tierakenteen on oltava kokonaan leikkauksessa, jotta kallioleikkausta lasketaan.
Korkeusasema
Tasaus
Tasauksen korkeus viittaa päällystekerroksen etäisyyteen maanpinnasta. Negatiivinen arvo viittaa olemassa olevan maanpinnan alapuolelle tulevaan tasaukseen ja positiivinen arvo maanpinnan yläpuolelle. Tasauksen korkeus ja rakennekerrosten paksuus (+ pintamaan poiston paksuus) vaikuttavat siihen, tuleeko hankeosalle pengertäyttöä vai maaleikkausta. Oletusarvona on 1,00 m.
Kuva 2. Jalankulun ja pyöräliikenteen väylän rakenteet eri maanpinnan tasoilla.
Kuva 3. Jalankulun ja pyöräliikenteen väylän rakenteet eri maanpinnan tasoilla.
Hulevesijärjestelmä
Paaluvälin alku
Paaluvälin alun oletusarvona käytetään arvoa 0, mutta käyttäjä voi muokata sitä. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa hulevesijärjestelmän pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Paaluvälin loppu
Paaluvälin loppu viittaa halutun hulevesijärjestelmän päätepistettä. Paaluvälin lopun arvon tulee olla suurempi kuin paaluvälin alun. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa hulevesijärjestelmän pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Kuva 4. Jalankulun ja pyöräliikenten väylän alittava kuivatusjärjestelmä.