Hankeosatyypit: Moottoritie, valtatie, kantatie,seututie, yhdystie
Avaa kuva isompana
Kuva 1. Maantien rakenteet.
Hankeosa sisältää: | Hankeosalle lisättävissä: | Hankeosat, jotka tulee laskea erikseen: |
|
|
|
Sivun sisältö:
Perustiedot
Käyttäjä syöttää lähtötiedot, joiden perusteella lasketaan hankeosan kustannukset. Osa lähtötiedoista toimii suoraan laskentafunktioiden muuttujina, osaa hyödynnetään oletusarvojen ja muiden muuttujien arvojen valintaan.
Paaluvälin alku
Paaluvälin alun oletusarvona käytetään arvoa 0, arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa tien pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Paaluvälin loppu
Paaluvälin lopun oletusarvona käytetään tien pituutta vastaavaa arvoa, arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa kuitenkin aina tien pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Väylän pituus
Tien pituus on välttämätön tieto hankeosan laskentaan. Tien pituus määrittää ositeltavan väylän pituuden ja on yhteydessä väylän paaluväleihin. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa tien pituutta.
Mitoitusnopeus
Mitoitusnopeudelle on oletusarvo hankeosatyypin mukaan, käyttäjä voi valita nopeuden listalta. Eri tietyypeillä voi olla valittavissa eri mitoitusnopeuksia. Mitoitusnopeus on sama koko hankeosalla eli sitä ei voi ositella. Mitoitusnopeus vaikuttaa poikkileikkaukseen, ajoratojen lukumäärään sekä niiden leveyksiin.
Liikennemäärä KVL
Liikennemäärälle on oletusarvo hankeosatyypin mukaan, käyttäjä voi halutessaan muokata liikennemäärää. Liikennemäärä on sama koko hankeosalla eli sitä ei voi ositella. Liikennemäärä vaikuttaa hankeosan kuormitusluokkaan, jonka perusteella valitaan päällysteiden kokonaispaksuus. Lisäksi se vaikuttaa tien poikkileikkaukseen.
Ositeltavat ominaisuudet
Hankeosa voidaan ositella muuttuvien ominaisuuksien mukaan paaluvälikohtaisesti. Ohje osittelusta.
Poikkileikkaus
Hankeosalla voidaan ositella poikkileikkausta paaluvälien mukaan. Poikkileikkaukset koostetaan seuraavista lähtötiedoista:
Poikkileikkauksen lähtötietojen oletukset määräytyvät tietyypin, liikennemäärän, mitoitusnopeuden sekä ajoratojen ja ajokaistojen lukumäärän perusteella. Valinnat vaikuttavat ajoratojen leveyden oletusarvoihin sekä pientareiden ja keskialueen leveyksiin.
Ajoratojen lukumäärä
Ajoratojen lukumäärälle on oletusarvo hankeosatyypin mukaan, käyttäjä voi useimmissa tapauksissa valita listalta myös toisen arvon. Ajoratojen lukumäärä vaikuttaa poikkileikkaukseen. Kaksiajorataiselle hankeosalle voidaan laskea keskialue.
Ajokaistojen lukumäärä
Ajokaistojen lukumäärälle on oletusarvo hankeosatyypin mukaan, käyttäjä voi valita listalta myös toisen arvon. Ajokaistojen lukumäärä vaikuttaa ajoratojen leveyteen.
Ajoradan 1 ja 2 leveys
Ajoradan leveydelle on oletusarvo poikkileikkauksen mukaan. Jos ajokaistoja on useampi, ajoradan leveys kasvaa. Käyttäjä voi muokata ajoradan leveyttä. Ajoradan leveys viittaa asfalttiteillä maaliviivojen väliseen asfaltin leveyteen. Ajoradan leveyden lisäksi tulee asfaltti- ja tukipientareet. Jos ajoratoja on kaksi, molemmille syötetään erikseen leveydet.
Keskialueen tyyppi
Kaksiajorataisella tiellä voidaan hankeosalle laskea keskialue. Keskialueen oletustyyppi muuttuu poikkileikkauksen mukaan. Käyttäjä voi valita keskialueen tyypin listalta. Valittavissa olevat vaihtoehdot voivat vaihdella hankeosatyypin mukaan.
Keskialue, kaiteilla
Kaiteet lasketaan keskialueen molemmin puolin.
Saareke asfaltti
Saarekkeen leveytenä käytetään oletusarvoa 2,5 m, mutta käyttäjä voi halutessaan muuttaa saarekkeen leveyttä.
Reunatuen leveytenä käytetään vakioarvoa 0,17 m.
Saareke erotetaan tiestä asfalttipientareella, jonka vakioarvona käytetään arvoa 0,5 m.
Saareke, betonikivi
Saarekkeen leveytenä käytetään oletusarvoa 2,5 m, mutta käyttäjä voi halutessaan muuttaa saarekkeen leveyttä.
Reunatuen leveytenä käytetään vakioarvoa 0,17 m.
Saareke erotetaan tiestä asfalttipientareella, jonka vakioarvona käytetään arvoa 0,5 m.
Saareke, luonnonkivi
Saarekkeen leveytenä käytetään oletusarvoa 2,5 m, mutta käyttäjä voi halutessaan muuttaa saarekkeen leveyttä.
Reunatuen leveytenä käytetään vakioarvoa 0,17 m.
Saareke erotetaan tiestä asfalttipientareella, jonka vakioarvona käytetään arvoa 0,5 m.
Saareke, nurmi
Saarekkeen leveytenä käytetään oletusarvoa 2,5 m, mutta käyttäjä voi halutessaan muuttaa saarekkeen leveyttä.
Reunatuen leveytenä käytetään vakioarvoa 0,17 m.
Saareke erotetaan tiestä asfalttipientareella, jonka vakioarvona käytetään arvoa 0,5 m.
Keskialue, kaiteeton
Keskialueen sisäluiskan kaltevuutena käytetään vakioarvoa 1:6.
Keskikaide
Keskikaidealueen leveys viittaa ajoratojen väliseen leveyteen kaksiajorataisella tiellä, jossa ei ole varsinaista keskialuetta vaan pelkkä keskikaide.Oletuksena 2m.
Keskialueen leveys
Keskialueen leveys on syötettävissä kaksiajorataisilla teillä, joihin on valittu keskialue. Keskialueen leveydelle on oletusarvo poikkileikkauksen mukaan, mutta käyttäjä voi muokata arvoa.
Ajoratojen välin leveys
Ajoratojen välin leveys on syötettävissä kaksiajorataisilla teillä, joissa ei ole keskialuetta vaan esimerkiksi keskikaide. Ajoratojen välin leveydelle on oletusarvo, jota käyttäjä voi muokata.
Reunakaide, paalusuunnassa vasen ja oikea reuna
Käyttäjä voi valita poikkileikkaukseen reunakaiteet kummallekin puolelle tietä. Valittavissa on teräs- ja betonikaiteet tai ei kaidetta. Reunakaiteen oletuksena on "ei kaidetta". Reunakaiteellisella tiellä käytetään sisäluiskan kaltevuutena vakioarvoa 1:2. Ilman kaidetta sisäluiskan kaltevuus on 1:4.
Teräskaide
Teräskaidevalinta vaikuttaa etutilaan, taustapientareeseen ja sisäluiskan kaltevuuteen. Kaiteen etutilalla tarkoitetaan pientareen levennystä kaiteen etupuolelle eli ajoradan puolelle. Etutilan vakioarvona käytetään arvoa 0,25 m. Taustapientareella tarkoitetaan kaiteen taakse tulevaa piennarta. Taustapientareen vakioarvona käytetään arvoa 0,5 m.
Betonikaide
Betonikaidevalinta vaikuttaa etutilaan, taustapientareeseen, tien reunan leveyteen ja sisäluiskan kaltevuuteen. Kaiteen etutilalla tarkoitetaan pientareen levennystä kaiteen etupuolelle eli ajoradan puolelle. Etutilan vakioarvona käytetään arvoa 0,25 m. Taustapientareella tarkoitetaan kaiteen taakse tulevaa piennarta. Taustapientareen vakioarvona käytetään arvoa 0,5 m. Betonikaiteen leveys huomioidaan tien reunan levennyksessä. Betonikaiteen leveys on vakio 0,6 m.
Alusrakenneluokka
Hankeosalla voidaan ositella alusrakenneluokka paaluvälien mukaan. Alusrakenneluokka koostetaan seuraavista lähtötiedoista.
Alusrakenneluokka
Alusrakenneluokka vaikuttaa jakavan kerroksen paksuuden valintaan ja suodatinkankaan valintaan. Alusrakenneluokalla A käytetään kallioleikkauksen lähtötietoja, muuttujia ja mitoittavia tekijöitä.
A - Kallio
B - Kallio, Sora (routimaton)
C - Sora (routimaton)
D - Soramoreeni, Hiekkamoreeni (routimaton)
E - Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva)
F - Savi, Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva)
G - Savi (pehmeä), Lieju
H - Hiekkamoreeni, Hiekka, Siltti, Silttimoreeni (routiva)
J - Siltti, silttimoreeni
Kallionpinta suhteessa maanpintaan
Kallion asema kysytään käyttäjältä lähtötietona, kun alusrakenneluokka on A. Kenttään syötetyn arvon tulee olla 0 tai negatiivinen. Kenttään syötetään metreinä kuinka paljon kallion pinta on maanpinnan alapuolella. Arvo 0 tarkoittaa tilannetta jossa kallionpinta on maanpinnan tasalla. Jos väylän tasaus on maanpinnan yläpuolella, hankeosa ei laske ollenkaan kallioleikkausta. Näissä tapauksissa leikkaus lasketaan maaleikkauksena (alusrakenneluokka F). Tierakenteen on oltava kokonaan leikkauksessa, jotta kallioleikkausta lasketaan.
Korkeusasemat
Hankeosalla voidaan ositella korkeusasema paaluvälien mukaan. Korkeusasema koostetaan seuraavista lähtötiedoista:
Tasauksen korkeus maanpinnasta
Tasauksen korkeus viittaa tasausviivan (päällystekerroksen) etäisyyteen maanpinnasta. Negatiivinen arvo viittaa olemassa olevan maanpinnan alapuolelle tulevaan tasaukseen ja positiivinen arvo maanpinnan yläpuolelle. Tasauksen korkeus ja rakennekerrosten paksuus (+ pintamaan poiston paksuus) vaikuttavat siihen, tuleeko hankeosalle pengertäyttöä vai maaleikkausta. Hankeosalla voi olla useita korkeusasemia, joita voi ositella paaluväleittäin.
Kuva 2. Maantien rakenteet eri maanpinnan tasoilla.
Hulevesijärjestelmä
Kuva 3. Maantien alittava kuivatusjärjestelmä.
Hankeosalla voidaan ositella hulevesijärjestelmä paaluvälien mukaan. Hulevesijärjestelmä koostetaan seuraavista lähtötiedoista:
Hulevesijärjestelmä on erikseen hankeosalle lisättävä ominaisuus. Käyttäjä voi lisätä järjestelmän osaksi väylää, jolloin laskentaan lisätään hulevesijärjestelmään liittyvät rakennusosat ja avo-ojat poistuvat käytöstä. Hulevesijärjestelmä sisältää kaivannon, täytöt, putket ja kaivot. Hulevesijärjestelmä on laskettu kummallekin puolelle tietä. Voidaan laskea myös erillisenä hankeosana, jolloin käyttäjä voi muuttaa oletusarvoja.
Hulevesijärjestelmän tiedot
Hulevesijärjestelmän putken asennussyvyytenä käytetään vakioarvoa 1,315 m. Asennussyvyys viittaa putken alareunan syvyyteen kaivannossa.
Kaivon putken halkaisijan vakioarvona käytetään 0,315 m
Salaojaputken halkaisijan vakioarvona käytetään 0,11 m
Kaivannon kaltevuutena käytetään vakioarvoa 2:1.
Asennusalustan paksuutena käytetään vakioarvoa 0,15 m.
Alkutäytön paksuutena käytetään vakioarvoa 0,615 m, joka määräytyy putken halkaisijan ja sen ympärille tehtävän täytön paksuuden mukaan. Alkutäyttöä tehdään hulevesiviemärin paksuudelta sekä lisäksi 0,3 m putken laen yläpuolelle.
Pohjan syvyys määräytyy asennussyvyyden, asennusalustan ja putken alapuolelle tehtävän alkutäytön paksuuden perusteella.
Lopputäytön paksuutena käytetään vakioarvoa 0,85 m, joka määräytyy pohjan syvyyden, alkutäytön paksuuden ja asennusalustan paksuuden perusteella.
Hankeosaan sisältyy myös
Liikennemerkit
Liikennemerkit lasketaan koko tien pituudelle. Liikennemerkkien laskennassa käytetään vakiomääriä tieluokasta riippuen. Esim. moottoritielle lasketaan 5 merkkiä / 1000 m tietä. Tielle lasketaan kuitenkin aina vähintään 1 merkki tien pituudesta ja tieluokasta riippumatta.
Rummut
Rummut lasketaan koko tien pituudelle. Rumpujen laskennassa käytetään vakiota 20 m / 500 m tietä. Oletus rumpukoko ja materiaali.
Ajoratamerkinnät
Ajoratamerkinnät lasketaan koko tien pituudelle. Ajoratamerkintöjen laskennassa käytetään vakioita tieluokasta riippuen.
Hankeosan rakennusosat ja näiden määrät voi tarkistaa rakennusosa-välilehdeltä.